Ebben a fejezetben néhány klasszikus fényképen keresztül nézzük meg a képalkotás, kép komponálás klasszikus szabályait.

Renger Patzsch - Kaptafák
Ezen a képen megfigyelhetjük az egyforma tárgyak alkotta ritmust mint kompozíciós elemet. A kép átlós perspektívája is erősíti a végtelenbe futó ismétlőrés érzetét. Az egyhangúságot megtöri a kép jobb felső oldalán megjelenő téglatest. A képen a fény és árnyék váltakozása rajzolja ki a formákat és ez teszi izgalmassá a képet.
•••

Renger Patzsch - Szigetelő porcelán
Ez a kép az előzőhöz hasonlóan átlós kompozíciójú, ahol a formákat szintén a fény teszi élettelivé. A képen az egymást keresztező vastag és vékony vonalak ritmusát koncentrikus körök és ellipszisek élénkítik. Sok-sok párhuzamos elem fedezhető fel a képalkotó formák között. A homogén háttér teszi lehetővé, hogy az alkotó meg tudja mutatni egy ilyen egyszerű hétköznapi szerkezet vizuális érdekességeit.
•••

Hine - Kislány a szövőgépnél
Ezen a képen megjelenik az előtér-középtér-háttér harmonikus egysége. Az előtér a mélységéletlenség miatt nem hangsúlyos, könnyen átsiklik a szemünk rajta. A perspektíva vezeti a szemünket a háttérben álló női alak felé, aki ugyanúgy nézi a kislányt mint mi, akik a kép előtt megállunk. Ez a pillanat sokféle érzelmet, gondolatot megindít a a nézőben. Az ablakon beömlő fény és a függönyök függőleges ismétlődése szépen kiegészíti az egy iránypontos perspektíva végtelenségét. A hátsó falfelületet izgalmasan tagolják a ferdén futó kábelek, és a hátsó alakot szépen kiemeli a térből a nagy világos fényfolt.
•••

Moholy Nagy László - Kilátás a berlini rádiótoronyból
Szép példa ez a kép a madártávlat adta érdekes képi világ feltárulkozására. A hatalmas terek geometrikus formákban öltenek testet a valóság érzetét teljesen elveszítve. Növények foltokként textúraként jelennek meg a képen. Rendkívül dinamikus kompozíciót választott a művész, ami által a térérzet megszűnik és a tájat síkként képezi le. A fény és az árnyék itt is nagyon jellegzetes képalkotó elem, mint a fekete -fehér fotográfiában ez jellemző.
•••

A. Adams - Mount Williamson
Ansel Adams a laborálás nagy mestere, sajátos technikájával épp olyan közel hozza hozzánk a távoli hegyeket mint az előtérben fekvő sziklatömböket. A felhőkön áttörő fény szinte megfoghatóvá teszi számunkra a köveket.
•••

Andre Kertesz
Kertész ezen a képén is jól érzékelteti a sivárság a magány életérzését. A képet a középen futó ajtófélfa szabályosan osztja ketté. A bal oldalon függő kalap és kabát élettelenül lóg a fogason, míg a vázában levő virág sóvárogva tör a fény felé. A jobb oldalon felfelé indul egy lépcső a fénybe, míg egy láthatatlan ajtót a homály rejteget.
•••

Andre Kertesz
Kedves portré ez egy fotósról, aki épp sietősen viszi egyik művét a hóna alatt a füstös, romos városban. Szépen ellensúlyozza a magasban ellentétes irányba robogó vonat a művész alakját.
•••

Capa
Híres, nagy port kavart fotó "A milicista halála" a fotótörtélelemben. Ma is vitatják néhányan a hitelességét. Úgy gondolják, hogy ilyen teátrális, aranymetszés szabályainak megfelelő halál csak megrendezett körülmények között lehetséges.
•••

Capa
A Normandiai partraszállás megörökítésénél egy kis technikai hiba csúszott a kidolgozásba. Az itt készült több száz felvételéből egy laboraszisztens hibája folytán mindössze tízegynéhány maradt meg, azok is megrongálódtak. Ennek "köszönhető" az a különös atmoszféra ami a képeket körülveszi, és egyedivé, megismételhetetlenné teszi.
•••

A. Stieglitz - A fedélköz
A képet a rövidebb oldalon átszelő ezt kettéosztó üres híd mérlegként tartja egyensúlyban az alul levő emberek és az emeleten álló utasok tömegét.
•••

Duchamp - Forrás
A klasszikus fotográfia remeke, tartalom és forma összhangja, NO COMMENT.
•••

Eisenstaedt
Gyönyörű jelenet, gyönyörű lendületes kompozíció. Az előtérben ülő hölgy bemutatásával mintha minden páholyba belátást nyernénk.

René Burri - Picasso
Igazi portré Picasso-ról. A művészt a maga bohém megjelenésével az alkotásai között ábrázolja a fotós.
•••

Rodcsenko
Fény-árnyék, ritmus, átlós kompozíció, elmondható erről a képről is mint az elsőről. A különbség hogy itt a sivárságon áthatol az "élet", egy anya és a gyermeke.