A legegyszerűbb gépeken is van szabadságunk, vagy éppen feladatunk, hogy bizonyos beállításokat elvégezzünk. A fényképezőgépünk automatizáltsága csupán annyit változtat, hogy a beállításokat nem nekünk kell elvégezni, ettől függetlenül jó tisztában lenni, hogy egy műszaki értelemben vett képhez milyen beállításokat kell elvégezni.
- Távolság - élességállítás (Autofókusz)
- Zársebesség - fénymérés
- Rekesz (blende) - fénymérés
- Objektív látószög (Zoom)
- Rögzített kép minősége
- Fehéregyensúly
- Vaku

- Távolság - A fényképekkel kapcsolatban az egyik leggyakoribb elvárás, hogy a kép éles legyen. Ezen elvárás egyik fontos feltétele a pontos távolság beállítása. Ez nem mindig olyan egyszerű. Ha például egy személyautót szeretnék lefényképezni szemből, más távolságra van tőlem a hűtőrács, és más távolságra van a szélvédő. Melyikre állítsam a távolságot? Ha egy rendezvény első sorában ülőket szeretném enyhén oldalról lefényképezni, lesznek akik közelebb ülnek hozzám, lesznek akik távolabb. Kire állítsam a távolságot? A különböző távolságok lekezelésében segít a mélységélesség, ami az objektívek egyik tulajdonsága, és összefügg az expozícióhoz használt rekeszértékkel. Minél nagyobb rekesz értéket állítok, annál nagyobb lesz a mélységélesség. Megfelelő megvilágításban nagyon szűk blende nyílás mellett ha fényképet készítek egy tőlem 3 méterre álló személyről, akkor még a köztünk félúton lévő tárgy épp úgy éles lehet, mint a háttérben a végtelenbe tűnő horizont.
Zárt térben, gyengébb megvilágítás esetén tudomásul kell venni, hogy a mélységélesség hiányában kompromisszumot kell kötni, egyértelműen ki kell választani a "témát", hogy mi legyen a képen éles, és mi az, amivel kevésbé foglalkozunk.

A fenti képen az élességet az arcra állította a fotográfus, az előtérben látható díszrács életlen, mégis érdekessé, értékessé teszi a képet.
- Zársebesség - A zársebesség az expozíció ideje, általában a másodperc töredéke. Jellemző értékei az 1/60s, 1/125s, 1/250s, és így tovább mind a rövidebb, mind hosszabb expozíció irányába. A fényképezőgépek többsége 1/1000 időnél nem tud rövidebb expozíciót, míg a másik irányban van egy "B" időnek nevezett lehetőség, ahol az expozíciót indító gomb lenyomva tartási ideje határozza meg az expozíció hosszát. A zársebesség és a rekesz érték együtt határozza meg, hogy mennyi fényt engedünk az érzékelőre (vagy a fényérzékeny anyagra, filmre). Amennyiben a zársebességet csökkentjük, a rekesz nyílást növelve tudunk azonos fénymennyiséget beengedni az objektíven keresztül. Ha nagy mélységélességet szeretnénk elérni, amihez szűk rekesz kell, akkor a zársebességet növelve tudunk több fényt beengedni, ha arra van szükség. A zársebesség-rekesz pár kombináció során a fényviszonyok függvényében gyakran fontos döntést kell hozni: mélységéles legyen a kép, vagy éles? A távolság megfelelő beállítása ellenére is lehet életlen képet készíteni, ha túl hosszú zársebességet alkalmazunk. Az 1/30 idő már a fényképezés mozdulatától is bemozdult képet eredményez, az 1/60 idő nagyon lassú, ha mozgásban lévő témát fotózunk, és teleobjektív esetén még az 1/125 idő mellett is könnyen bemozdul a kép.

A fenti képen a két mozgásban lévő alak életlenné vált a bemozdulástól. Mindez különösen jól látható a fehér nadrágos hölgy lépésben lévő lábán.
- Rekesz (blende) - A
Élesség összefügg a rekesz és a zársebesség beállításával
A rekesz beállítás hatással van a mélységélességre
Az objektív látószögére is kell figyelni
Zársebessés, rekesz
Automata gépeknél is lehet korrigálni
1/60s idő alatt bemozdulás veszély
Teleobjektív használatakor a lehető legrövidebb zársebességet válasszuk
Figyelni kell a vaku szinkron időre
Szűk rekesz, nagy mélységélesség
Tág rekesz, nagy fényerő